Sok kárbejelentést intéztem már munkám során, és a leggyakoribb ok, amiért nem fizet a biztosító az, hogy a káreset bekövetkeztekor nem kellő körültekintéssel jártak el, részben információ hiányában. Ebben segítek, hogy Önnel ez ne fordulhasson elő.
Tudja, mi az oka, hogy a biztosító nem fizet? Az, hogy a szerződéskötéskor nem a megfelelő fedezeteket vonták bele a szerződésbe spórolás miatt vagy csak hanyagságból. Ha átnézetné biztosítását, akkor írjon nekünk itt. A másik ok, hogy a szerződés évek óta nem volt átvizsgálva, és időközben elavulttá vált. Hogy mire kéne figyelni szerződéskötéskor és miért érdemes átvizsgálni időnként a lakásbiztosítást, itt talál egy összefoglalót.
A harmadik ok a nem megfelelő kárbejelentés. Pontokba szedtem a legfontosabb tudnivalókat arra az esetre, ha biztosítási kára keletkezne.
Tipp: a biztosítási kötvényszámát tartsa mindig magánál, ahogy az egyéb fontos számokat is (adószám, bankszámlaszám, stb.)
1. Tegyen bejelentést olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak lehetséges!
A kárbejelentés alapszabálya, hogy legkésőbb az észleléstől számított két napon belül be kell jelenteni. Ennek legfontosabb oka az, hogy meg lehessen állapítani a kár körülményeit. Például egy beázás ha már megszáradt, akkor nehezen azonosítható, hogy mikor történt. Jelentse be amilyen gyorsan csak tudja!
2. Tegyen meg mindent a kár enyhítéséért!
Lehet, hogy magától értetődőnek tűnik, de mégis szót kell ejtenem a kárenyhítésről, ami mindig a szerződő, vagyis az Ön kötelessége. Ez annyit jelent, hogy csőtörés esetén zárja el a víz főelzáró csapját, tűz esetén oltsa el a tüzet vagy egy beázás esetén a károsodott vagyontárgyakat igyekezzen megszárítani. Tehát gondoskodjon arról, hogy a végleges kárösszeg minél alacsonyabbb legyen.
3. Ne hamarkodja el a javítást, várja meg a biztosító szakemberét!
Gyakori hiba, hogy mire a kárszakértő megérkezik, már nem megállapíthatóak a kár körülményei. Ha mindent megjavíttat, akkor pont olyan, mintha egy bűnügyi helyszínt takarítana tisztára, minden nyomot eltüntetve. Ez esetben a kárszakértő nem fog kártérítést jóváhagyni. A teendő: a kárenyhítést elvégezni, a legfontosabbakat megjavíttatni, a kicserélt tárgyakat, tapétát, álmennyezetet, stb. félretenni egy sittes zsákba addig, amíg megérkezik a szakértő.
4. Gyűjtsön össze minden bizonyítékot!
Abból induljon ki, hogy a kárszakértő akkor látja először az ingatlant, és az alapján kell meghatároznia a kifizetésre kerülő kár összegét, amivel akkor találkozik. Tehát szüksége lesz akár az előbbiekben már említett sittre, betörés esetén az eltűnt vagyontárgyak listájára, a rendőrségi határozatra, a javítási tételes számlákra, fényképekre és minden egyéb bizonyítékra.
5. Ha nem biztos abban, hogy van-e biztosítása az adott kárra, kérdezzen!
Sokan hiszik azt, hogy bármi is történik, a biztosító fizetni fog, vagy ha nem is, de biztos ami biztos, bejelentik a kárt. Érdemes megnézni a kötvényt, hogy fizetni fog-e a biztosító, mert minden kárigény szakértői költséggel jár. Ezt a biztosító kifizeti, de a kárhányad számításakor figyelembe veszi, így a következő évfordulókor indoka lehet egy díjemelésnek vagy emiatt nem fog tudni díjat csökkenteni. Legyen tehát körültekintő.
6. Legyen korrekt a biztosítóval, csak valós kárt jelentsen be!
Lehet, hogy ez is egyértelműen hangzik, mégis sokan megpróbálnak trükközni. Pedig a biztosítási csalást a törvény bünteti. Csábító lehet egy betörésnél kicsit "túltolni" a vagyontárgy listát vagy a szakival túlszámláztatni a javítási költségeket, de erre sok esetben rájön a biztosító. A betörésnél kevésbé, de a túlszámlázásnál szinte biztos. Utána már lehet bizonygatni azt, ami nem is úgy volt, de a normaárakhoz és a környéken szokásos árakhoz képesti 50-200%-os (!) javítási költséget nem fogják kifizetni.
7. Az adatait a lehető legpontosabban adja meg!
Az egész kárügyintézés akkor lesz a legolajozottabb, ha minden adat a biztosító rendelkezésére áll. Inkább adjon meg több adatot és minél részletesebben, de ha csak lehetséges, kerülje el a hiánypótlást, mert a kommunikáció gyorsasága, rugalmassága sajnos nem minden biztosítónál üti meg a XXI. századi elvárásokat. Tehát ne fukarkodjon a kérdésekre adott válaszokkal: a kötvényszámot, címet, telefonszámot, e-mail címét (ne a spam-ekre létrehozottat, hanem amit minden nap néz), kárlistát, számlákat, fotókat, stb., tehát mindent küldjön el nekik.