A véradás 5 jótékony hatása a szervezetünkre

A véradás 5 jótékony hatása

Szerző: Szűcs Krisztián, 2018.03.26.

Aki vért ad, az mások életét menti meg, épp ezért a saját vérüket adományozók minden tiszteletünket kiérdemlik. Most arról lesz szó, hogy a véradás a saját egészségünkre is jótékony hatással van. Íme 5 ok, hogy Ön is véradó legyen.

Jogos a kérdés, hogy kerül a csizma az asztalra, vagyis mit keres a véradás egy pénzügyi tanácsadó cég honlapján. Egyszerű a válasz: az általunk is erősen ajánlott életbiztosítási szolgáltatásnál csak egy jobb dolog létezik, ha nincs szükség a biztosító szolgáltatására (illetve minél később van rá szükség). És a leghatékonyabb mód a az életbiztosítási szolgáltatás kivédésére a végletekig hangoztatott megelőzés. Természetesen nem tudjuk mellőzni az életbiztosítást, hiszen egyszer mindenki elhagyja ezt a földi létet, de nem mindegy, hogy mikor és hogy addig milyen életminőséget tudhat magáénak. Nézzük hát, milyen hatással van az Ön szervezetére a véradás. A cikk alapját a Bloodlink írása képezi.
Epidemiológiai vizsgálatok arra utalnak, hogy kapcsolat van a véradás és a jó egészség között. Aki rendszeresen ad vért, annak ez a jó szokása segíti a szervezetét az egyensúlyhiány minimalizálásában, sőt a vér vasszintjére is jó hatással van. Nézzük a gyakorlati oldalát, a véradás öt pozitív egészségügyi hatását. Ha nem érthető minden elsőre, nem baj, mert én is így voltam ezzel. De címszavakban is könnyen elsajátítható, hogy igen, MEGÉRI rendszeresen vért adni.

1. Csökken a szívroham kockázata

Az American Journal of Epidemiology által végzett vizsgálat kimutatta, hogy a legalább évente egyszeri véradással 88%-kal csökkenthető a szívroham kockázata. A véradás ugyanis ellenőrzés alatt tartja a vér vastartalmát, ami az egyik alapvető összetevője a test megfelelő működésének. Ismert, hogy vashiány esetén vérszegénység alakulhat ki, ami fáradékonysághoz, szédüléshez, gyengeséghez vezet. A vas túlzott felhalmozódása azonban oxidatív károsodást okozhat, ami szívrohamhoz vezethet. Aki rendszeresen ad vért, annál a vérregeneráció gyorsabban megy végbe. Ezen túlmenően a véradás után a vér is jobban tud áramlani, ami megakadályozza a zsír- és koleszterin-oxidáció felhalmozódását a koszorúér-falakban. Ez csökkentheti a szívinfarktus, a szívkoszorúér-betegség és a stroke kockázatát.

2. Csökken a rák kockázata

A felesleges vas a szervezetben a rák kockázatának növekedésével jár együtt. Alkalmaznak egy ún. phlebotomia (érvágás) eljárást, mely egy vas-redukciós módszer. Ennek során egy vivőeret megnyitnak azért, hogy a testből nagyobb vérmennyiséget bocsássanak ki, így csökkentve a vér vasterhelését. Nagyjából ugyanez történik a véradás során is. Ez többek között azzal a kedvező következménnyel is jár, hogy csökkenti a rák és a halálozás kockázatát a Journal of the National Cancer Institute által közzétett tanulmány szerint. A túl sok vas ugyanis megnöveli a szabadgyökök mennyiségét a szervezetben, ami pedig különböző daganatok megjelenéséhez vezethet.
Azoknál a személyeknél, akik rendszeresen vért adtak, alacsonyabb a rák kialakulásának veszélye, mint azoknál, akik nem.

Ezt már olvasta?  150ezres nyugdíj havi 30ezer Ft-os megtakarítással?

3. Ingyenes egészségügyi ellenőrzés

Ez egy igazán “önző” indítéknak tűnik, pedig csak egy hasznos velejárója a véradásnak. Az adományozót ugyanis a véradás előtt teljesen ingyenesen kivizsgálják egészségügyi szempontok alapján. Magyarán megállapítják, hogy alkalmas-e a vére és a szervezete arra, hogy vért adjon. Majd a véradást követően a vért is megvizsgálják, melynek során dönthetnek úgy, hogy ideiglenesen vagy véglegesen kizárják a donort a véradásra alkalmas személyek közül (ez utóbbi főleg súlyos fertőző és vérrel terjedő betegségek esetében történik, pl. HIV) Mindez elősegítheti egyes betegségek diagnosztizálását a korai stádiumban, mielőtt még azok fellángolnának.

4. Kalóriaégetés

Egy egyszeri véradás segít Önnek akár 650 Kcal-t is elégetni. Összehasonlításképpen: egy átlagos laza edzéssel óránként 300, egy intenzív edzéssel 500 kcal-t éget el a szervezetünk. A véradás tehát segíthet a testtömeg-szabályozásban is, bár nagyon fontos, hogy utána sok folyadékot kell bevinni a szervezetbe, és valamit enni is kell, főleg annak, aki olyan, mint én, hogy könnyen elájul véradás után. Mindez azt is jelenti, hogyha nem szeretne fogyni, akkor többet kell enni azon a napon. Ilyenkor belefér egy kis önjutalmazás. Megjegyzem, hogy a véradásra nem érdemes fogyási stratégiát építeni, mert férfiak évente max. 5-ször, nők 4-szer adhatnak vért. De ha lelkiismeret-furdalás nélkül szeretne megenni egy tortát, akkor irány vért adni!

5. Boldogság-tudat

A véradás hatással van a mentális egészségünkre. Az a tudat, hogy segítettünk valaki életét megmenteni és ezzel kicsit jobbá tettük a világot, óriási örömmel tölthet el - ha jót teszünk, jól érezzük magunkat. A boldogság pedig sok fizikai és pszichológiai baj megelőzésében is szerepet játszik.

Ha további kérdése merült fel...

Szólj hozzá!

  Subscribe  
Visszajelzés
Loading
close-link
close-link